TeFil - klasa teatralno filmowa

A teatr jest po to, aby wszystko było inne niż dotąd.
Joanna Kulmowa



Koncepcja programu.

Sztuka od wielu wieków ma potężną moc terapeutyczną, jest sposobem na odnalezienie sensu i celu życia w swojej drodze rozwoju. Potrafi oswajać lęk, strach, stres, potrafi zlokalizować problem i znaleźć antidotum, potrafi zaniepokoić tych zdrowych
i szczęśliwych do dalszych poszukiwań, potrafi odprężyć i uwierzyć w siebie tych chorych
i smutnych. Dla wszystkich jest „,metodą poznawania siebie, przygodą z tworzeniem oraz twórczym myśleniem” (H. Grzegorzewski).
Sztuka może pomóc zajrzeć w głąb siebie, może stać się dla wielu osób jedynym środkiem ekspresji emocjonalnej. Bo to co przeżywamy często jest dla innych niezrozumiałe, często nie potrafimy nazwać tego, co czujemy, określić naszych wewnętrznych stanów. Sztuka umożliwia ten dialog, kontakt z innymi, to właśnie ona poprzez symbol umożliwia komunikację różnych przekonań, konfliktów, urazów. Pomaga dostrzec, że spontaniczne wyrażanie siebie jest możliwe – możliwa jest więc nasza przemiana.
Sztuka jest dojrzewaniem, ewolucją, uniesieniem umożliwiającym wyjściem z ciemności w blaski światła. Osobowość każdego młodego człowieka kształtuje się w zetknięciu z otaczającym światem. Sztuka może dopomóc w rozumieniu rzeczywistości oraz budowaniu do niej pozytywnego stosunku: rozbudzać myślenie, emocje, ukazywać obszary piękna, zachęcać do postawy twórczej, wykazywać potrzebę kontaktu z ludźmi, uczyć wartościowania. Twórczość jest najwyższym przystosowaniem jednostki do świata zewnętrznego. Umożliwia zaspokojenie potrzeby wyższego rzędu – potrzeby samorealizacji!
Funkcje programu

  1. Diagnostyczna – obserwacja pracy przez prowadzących, sygnalizująca stan psychofizyczny (słabe i mocne strony ucznia, jego braki, lęki, problemy, frustracje, obawy).
  2. Edukacyjna – dostarczanie dodatkowych wiadomości z zakresu kształcenie kulturowego (teatr, film, literatura), radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych
  3. Terapeutyczna – osiąganie stanu wyciszenia, rozluźnienia, wewnętrznego spokoju, radości, a przez to wyzwolenie nowej, pozytywnej energii życiowej.

Cele główne:

  1. Szerokie uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego, miasta, kraju, Europy, świata.
  2. Rozwijanie zainteresowania teatrem, fotografią, animacją i filmem, wychowywanie przez dramę i teatr jako szczególnie ważne w edukacji europejskiej.
  3. Wykorzystaniu naturalnej potrzeby samorealizacji i twórczego działania poprzez ekspresję artystyczną.
  4. Ogólne rozbudzanie wyobraźni.
  5. Nabieranie pewności siebie przez co zwiększa się skuteczność działania.
  6. Integracja edukacji teatralnej i filmowej z literacką, historyczną, plastyczną, muzyczną
  7. Ochrona i promocja zdrowia.
  8. Mierzenie wychowawczej i artystycznej wartości wybranego przedsięwzięcia stopniem jej interioryzacji w motywacjach, postawach, przekonaniach i emocjach uczestników.



Cele szczegółowe:

  1. Uwrażliwienie na sztukę poprzez kontakt ze sztuką profesjonalną (przedstawienia teatralne, wystawy, spotkania z aktorami, twórcami, itd.)
  2. Potrafi analizować i interpretować dzieła sztuki.
  3. Poszukuje prawdy i piękna.
  4. Umie ocenić walory artystyczne dzieła, spektaklu.
  5. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnego zdania, motywowania sądów zarówno aprobujących jak i krytycznych w atmosferze szacunku dla racji innych.
  6. Rozwija dociekliwość poznawcza i twórczą poprzez korzystanie z różnych źródeł kultury (muzea, czytelnie, teatry, itp.). Świadome docieranie do informacji.
  7. Wyposażenie uczniów w ogólną wiedzę w historię teatru, filmu i fotografii, etapów ich rozwoju, warsztatów pracy ludzi teatru i filmu.
  8. Uświadamianie roli sztuki w życiu pojedynczego człowieka i całych społeczeństw.
  9. Rozwijanie umiejętności aktorskich, reżyserskich, scenograficznych, muzycznych, filmowych podczas wspólnej pracy nad dziełem scenicznym, filmowym.
  10. Wzmacnia poczucie własnej wartości.
  11. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie, klasie, szkole, rodzinie.
  12. Uczy się empatii, życzliwości, szacunku tolerancji wobec poglądów i sposobów odbioru świata przez innych.
  13. Uczy się odpowiedzialności za swoje słowa i czyny.
  14. Doskonalenie przez uczniów procesów rozumienia siebie i innych ludzi oraz umiejętności komunikowania się z innymi na płaszczyźnie słowa, ruchu, obrazu, emocji.
  15. Rozwija swoje pasje, zainteresowania.
  16. Potrafi współdziałać w grupie, zespole przygotowując się tym samym do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu rodzinnym i zawodowym.
  17. Potrafi współpracować a nie rywalizować
  18. Potrafi stworzyć dzieł o sztuki (etiudę teatralną, zdjęcie, film).
  19. Godnie promuje i reprezentuje szkołę w środowisku lokalnym i ponad lokalnym.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz